Kamcon Oy
  • Etusivu
  • Palvelumme
  • Yhteystietomme
  • Blogi
  • Etusivu
  • Palvelumme
  • Yhteystietomme
  • Blogi
Search by typing & pressing enter

YOUR CART

Ajatuksia muutoksesta, mahdollisuuksista, tulevaisuudesta

BLOGI

9/2/2020 0 Comments

Paviljongilla pamlattiin poweria

Jyväskylässä pidettiin perinteisesti jälleen talven pakkasissa 5.-7. helmikuuta Sähkömessut. Sähkö Valo Tele AV-messut kokosivat yhteen kymmenittäin alan yrityksiä esittelemään omia ratkaisujaan. Vierailijoita kävi taas laajasti koko sähköistyksen genrestä, yli 13 000 kävijää.

Käytäväkeskusteluissa pohdittiin useaan otteeseen, mikä asema messujen tyyppisellä tapahtumalla on nykyliike-elämän piirissä. Digitaalisuus valtaa alaa ja entistä enemmän uusien ratkaisujen vyörytys pohjautuu digitaalisiin alustoihin ja suositteluihin. Eittämättä näillä on korostuva merkitys tulevaisuuden sukupolvien parissa.

Kun messuilla kiersi katsomassa eri ständien rakennetta ja tarjoamaa, nousi esiin kolme erilaista näkökulmaa:
  1. Toimijat, jotka ovat perinteisesti pitkään toimineet alalla ja ovat tunnettuja sähköistyksen tuotteiden ja palvelujen käytössä. He usein tuovat esiin osastoillaan uusimpia tuoteinnovaatioitaan ja monet uusia digitaalisia palveluita. Heille messukävijöitten tavoittaminen on helppoa. Heidän tunnetaan ja heitä käydään luontaisesti tapaamassa. Yritykset saavat helposti myös omia pääaiheitaan keskusteluihin.
  2. Uudet ja pienemmät toimijat, jotka pyrkivät rakentamaan massasta erottuvaa lähestymistä. Heille on mahdotonta jalkatyöllä nopeasti tavoittaa alan toimijat ja toisaalta digitaalisessa markkinoinnissa tunnettuus ei riitä valtaviin klikkitasoihin ja näkyvyyteen. Messut tarjoavat mahdollisuuden lyhyessä ajassa kattavasti tavoittaa paljon potentiaalisia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita. Siis jos houkuttelevuus messuilla saadaan rakennettua riittävän kiinnostavaksi.
  3. Toimijat, jotka eivät olleet lähteneetkään liikkeelle tuote- tai palvelukulmalla. Pääkohteena oli tavata asiakkaita ja pysähtyä tapaamaan heitä normaalista työstä poikkeavassa ympäristössä. Messuilla on aikaa ja mahdollisuus syventää keskusteluja ja ehkäpä messutunnelmassa saada yhteydet syvenevään normaaleista työtilanteista poikkeavasti. Tuotteet ja ratkaisuthan voi esitellä jatkotapaamisissa ja projekteissa.

Kaikkiaan nämä erilaiset näkökulmat osoittavat sen, että tämän kaltaisille alan massatapahtumille on edelleen paikkansa. Vaikka tieto ja data ovat valtaa ja niiden omistuksella ja jaolla on selkeä merkitys tulevaisuuden menestykseen, niin henkilökohtaisia kohtaamisia ei vielä voi kaikissa toiminnoissa ohittaa. Kohtaamisilla on edelleen ohittamaton merkitys syvän ja pitkäjänteisen luottamuksen ja syvien yhteistyöallianssien rakentamisessa.

Itse olin messuilla Kamconin yhteistyökumppanin Target Headhuntingin osastolla. Viikon aikana tapasimme monia tuttuja vuosien varrelta. Teknisen alankin onnistumisessa henkilöstöllä on eittämättä väistämätön merkitys. Useat hyvät ja osaavat henkilöt kävivät keskustelemassa siitä, että olisivat valmiita heittäytymään uuteen ja haastamaan itseään epämukavuusalueella itsensä kehittämisen hengessä. Samoin useat työnantajat antautuivat keskusteluihin oikeiden henkilöiden löytymisen haasteista. Monien kanssa sovittiin jatkoaskelista, joilla voisimme yhteistyössä rakentaa organisaatiota eteenpäin ja tuoda organisaatioihin uusia ajatuksia ja ehkäpä uusia tulokulmia. Kiitos paljon kaikille kävijöille.

Messuilla on paikkansa jatkossakin – ainakin Sähkömessuilla!
0 Comments



Leave a Reply.

    Author

    Tarmo 
    Kamconin partner, yrittäjä, muutoksen tekijä

    RSS Feed

Site powered by Weebly. Managed by Louhi Net Oy